Condor APC

Nico Vink stuurde ons deze foto’s toe van zijn Condor APC. In het eerste nummer van “De Veldpost” van dit jaar schreven we er ook over, naast de andere LV’s die hij heeft. Voor ons een goede gelegenheid eens wat dieper in te gaan op de Condor die je in één adem moet noemen met Unimog.

De Rheinmetall Landsysteme Condor (UR-416 / UR-416 M¹) is een 4×4 wiel aangedreven pantservoertuig en is oorspronkelijk een ontwerp van het Duitse Thyssen-Henschel Maschinenbau AG en werd vervaardigd door de eveneens Duitse Henschel Wehrtechnik GmbH. In 1978 werd begonnen met de productie van dit voertuig.

¹ - Bij de UR-416 M is de opbouw volledig gelast

Een standaarduitvoering kwam op U$A 341.000 per stuk… (prijsindex 1994). In totaal zijn er 1.030 exemplaren van de UR-416 en UR-416 M gemaakt.

Condor tijdens een static show
Portaalas van Unimog. Dit wordt gebruikt om een hogere bodemvrijheid te bewerkstelligen

Het geheel is gebaseerd op het chassis van de UNIMOG en niet alleen dat, het voertuig bestaat voor een deel ook uit Unimog-onderdelen en -componenten, zoals de Mercedes Benz OM352A (enkele zelfs met een OM 904) 6 cilinder dieselmotor met 168 pk (125 kW), versnellingsbak (6 voor- en 2 achteruit) en portaalassen² (zie afb.). Dat heeft ook nog het voordeel dat het voertuig makkelijk en relatief goedkoop is in onderhoud omdat ook civiele monteurs reparatie- en onderhoudswerkzaamheden kunnen uitvoeren.

² - PORTAALASSEN - De veelzijdige toepassingsmogelijkheden zijn het handelsmerk van de Unimog. Zijn verstevigde portaalassen met hulpassen zorgen voor een grote bodemvrijheid, waardoor de Unimog ook in staat is taken op zwaar terrein uit te voeren. Zowel de aandrijfassen aan het differentieel als het differentieel zelf zijn naar boven verplaatst: de askokers en het differentieel bevinden zich boven het midden van de wielen. Hierdoor kan de Unimog zonder problemen over obstakels rijden en blijft het zwaartepunt laag.

De tankinhoud/verbruik geeft de Condor een actieradius van 900 km (over de weg) en kan 95 km/u halen. De afmetingen zijn 6.13 x 2,47 x 2,18 mtr.

Interieur van de Condor

De Condor is natuurlijk bedoeld bescherming te geven aan de inzittenden maar dat reikt niet verder dan handvuurwapens, scherven van handgranaten en kleine landmijnen. Praten we over een RPG 7 als wapen dan biedt de Condor geen bescherming en het is dan ook onnodig te zeggen dat bij een dergelijk treffen het fataal kan aflopen voor de (in totaal) 14 inzittenden (3 x bemanning + 11 troepen – afhankelijk van de bepakking).

Foto’s van Nico Vink en Paul van der Valk

Het compartiment waar de chauffeur zit heeft door de jaren heen een verbeterd uitzicht gekregen, de grote luiken die de chauffeur moeten beschermen worden met gasdruk uit- of ingeklapt, de kleinere met de hand.

Een Hercules (AC-130H Spectre) van de United States Air Force

De Condor is zodanig gebouwd dat het ondanks het gewicht van 12 ton een amfibisch voertuig is. Om die reden is achter in het midden een schroef (PTO) aangebracht voor de voortdrijving. Het heeft echter een behoorlijke diepgang waardoor het raadzaam is luiken te sluiten bij golfslag (of toch maar omrijden). Gezien z’n afmetingen kan het ook makkelijk mee in C-130 Hercules en C-160 Transall.

De Condor zoals die gebruikt wordt in het leger van Maleisië. (Foto: Mjabb)

Er zijn nogal wat configuraties mogelijk met de Condor:

  • infanterietransportvoertuig
  • commandowagen
  • verkenningsvoertuig
  • verbindingsvoertuig
  • wapendrager
  • grenscontrole
  • anti-rellen
  • ambulance
  • berging (voorzien van een kraan)
  • luchtverdediging (LAD)
  • vrachttransport

E.e.a. kan worden voorzien van een 20 mm machinegeweer als hoofdwapen en secundair een 7,63 mm. Maar ook draadgeleide wapensystemen (anti-tank) zoals HOT, MILAN or TOW. Andere modules kunnen worden toegevoegd: extra schild voor ruimen van mijnen, bandenspanningregelaar, nachtkijksysteem, granaatwerpers, etc., etc. Maar ook NBC-protectie.

Het voertuig is door verschillende landen in actieve dienst gesteld, veelal dienstdoend als een politievoertuig of een voertuig voor de militia. Het Maleisisch leger is de grootste afnemer met ruim 450 stuks.

DRB-HICOM DefTech heeft een upgrade ontwikkeld voor Condor APC en presenteerde dit tijdens een tentoonstelling van ‘Defence Services Asia 2016’ in Maleisë.  Het bedrijf toonde een prototype met nieuwe componenten ter verbetering van de mobiliteit (en dus inzetbaarheid) voor de ruim 40 jaar oude 4×4, daarmee vermijdend dat het voertuig wordt verschoot. De betrouwbaarheid speelt een belangrijke rol om nog een upgrade te ontwikkelen; het zou de Maleisische regering een besparing opleveren van RM 1.58 miljard of anders gezegd, het scheelt de helft van de aanschafprijs voor nieuwe APC’s. Het is ons niet bekend of de Maleisische regering de upgrade ook laat uitvoeren.

In Europa zijn het Turkije en Portugal die er enkele tientallen gebruiken.

De Condor APC kan vergeleken worden met de Britse Saxon APV, Braziliaanse EE-11 Urutu, Canadese LAV III, Finse Sisu XA-180 en de Frans VAB 4×4.

De productie van de Condor is al enige tijd beëindigd door Rheinmetall Landsysteme, daarvoor in de plaats kwam de TM-170 (4 × 4) pantservoertuig.

In de video hieronder geeft Nico Vink een demonstratie met de Condor APC.

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.