Uitgesteld: snelle tractoren en APK-vrijstelling voertuigen van 50 jaar en ouder | Roestige LPG-tank

In de nieuwe regelgeving is nog niets geregeld voor snelle tractoren. Ook het voorstel om historische voertuigen (van 50 jaar en ouder) uit te zonderen voor de APK-plicht,gaat voorlopig niet door. Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat wil deze twee aanpassingen namelijk tegelijk opnemen en verwerken in de regelgeving.

En mijn LPG-tank vertoont roestplekken. Wat nu?


NOG GEEN DUIDELIJKHEID VOOR SNELLE TRACTOREN (APK3)
Het is onduidelijk wat er gaat gebeuren met de APK-keuring van snelle tractoren met een constructiesnelheid van meer dan 40 km/u. Het was de bedoeling dat de keuring vanaf 20 mei 2018 ingevoerd zou worden. Dit gaat niet door, aangezien de wetgeving voor de kentekening van de tractoren niet is aangenomen in de Tweede Kamer. De politiek zoekt nog naar een oplossing voor het keuren van deze voertuigen.

UITSTEL VRIJSTELLING APK-PLICHT VOERTUIGEN VAN 50 JAAR EN OUDER
De vrijstelling blijft voorlopig ongewijzigd en geldt alleen voor voertuigen met een datum eerste toelating (DET) vóór 01-01-1960. De vrijstelling voor de keuringsplicht van oudere voertuigen wordt voorlopig niet aangepast. In eerdere publicaties hebben we gemeld dat er een advies is gegeven om voertuigen van 50 jaar en ouder uit te zonderen van de APK-plicht.


HOEVEEL CORROSIE AAN EEN LPG-TANK IS TOEGESTAAN?
Als u een LPG-installatie beoordeelt bij een APK-keuring, moet u ook de LPG-tank controleren. In de keuringseisen staat dat deze niet door corrosie mag zijn aangetast, aangezien dat voor een gevaarlijke situatie kan zorgen. Veel APK-keurmeesters vragen zich hierbij af: hoeveel corrosie is dan precies toegestaan?

INWERKING DOOR CORROSIE
De eisen voor corrosie aan een LPG-tank zijn eenduidig: alleen corrosie aan de oppervlakte is toegestaan. Dit wil zeggen dat inwerking van corrosie niet is toegestaan. Deze eis heeft te maken met de wanddikte van het materiaal van de LPG-tank. Veel keurmeesters denken dat deze 5 à 6 mm is. De wanddikte is echter afhankelijk van het model: De meeste tanks hebben een wanddikte van circa 2,3 mm. Als we inwerking van corrosie zouden toestaan, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan door lekkende tanks.

LPG-TANK AFKEUREN?
Kortom, alleen als er sprake is van oppervlaktecorrosie aan de LPG-tank, kan de tank voor de APK worden goedgekeurd. Bij alle andere vormen van corrosie moet de tank worden afgekeurd.

Bron: RDW

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.