Daf YA 328 Event te Olst – IJssellinie

Army Vehicle Club - Media Centre 001Afgelopen weekend werd in Olst een Daf YA 328-event gehouden. Gerrit van Keulen Jr maakte daar foto’s van.

De IJssellinie was een militaire verdedigingslinie die tussen 1951 en 1954 langs de IJssel gebouwd werd om Nederland door middel van inundatie (het onder water zetten van land) te beschermen tegen een invasie over land. Hoewel de IJssel meerdere malen cruciaal bleek bij de verdediging van Nederland in het bijzonder tijdens het Rampjaar (1672) en de Duitse aanval op Nederland in 1940, werd pas tijdens de Koude Oorlog besloten tot de bouw van een samenhangende verdedigingslinie.

Kaart gemaakt door Zandcee

Nederland vreesde na de Tweede Wereldoorlog een Russische aanval over land omdat de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hun strijdmachten fors ingekrompen hadden en de VS zich afwachtend opstelden tegenover Russische agressie.

Een verdedigings-linie waarbij men rivieren en/of inundatie gebruikt of toepast is op zich geen vreemde strategie, te meer ook omdat de IJssellinie goed aansloot op soortgelijke oudere verdedigingslinies elders in het land zoals we eerder publiceerden op Facebook: de Slag bij Mill

De DAF YA 126 op schaal ... gemaakt door AVC-lid Erik Fischer
De DAF YA 126 op schaal … gemaakt door AVC-lid Erik Fischer

Tekst loopt door onder de foto’s

Houd deze pagina in de gaten want er worden nog meer foto’s toegevoegd.

Lees meer over de IJssellinie op de
website van de Stichting IJssellinie


De Slag bij Mill

Of een soortgelijke verdedigingslinie als de IJssellinie

De aspergeversperring werd ten westen van het Defensiekanaal, het Peelkanaal, geplaatst en is vandaag de dag te bezichtigen omdat het inmiddels een Rijksmonument is! Op de voorgrond een verzonken bunker. Nabij Mill - 10~11 mei 1940
De aspergeversperring werd ten westen van het Defensiekanaal, het Peelkanaal, geplaatst en is vandaag de dag te bezichtigen omdat het inmiddels een Rijksmonument is! Op de voorgrond een verzonken bunker. Nabij Mill – 10~11 mei 1940
Een aspergeversperring op de spoordijk nabij Mill

De Slag bij Mill was een kortstondig maar een van de heftigste treffen tussen de Duitse invasietroepen en de Nederlandse verdediging in de meidagen van 1940. Dit vond plaats op 10 en 11 mei 1940. Daarbij deed het Peelkanaal dienst als ‘antitankgracht’. Ook op andere locaties langs het Defensiekanaal werd fel gevochten.

Een Duitse pantsertrein en een infanterietransport konden ongehinderd, via de spoorbrug van het zogeheten Duits Lijntje te Gennep, de Peel-Raamstelling passeren en nabij het dorp Zeeland een troepenmacht afzetten bestaande uit het IIIe bataljon van het 481ste infanterie regiment.

Het Peelkanaal (Defensiekanaal) deed effectief dienst als antitankgracht in de meidagen van 1940. Links nog twee kazematten (bunkers)

De verdediging vanuit de kazernes bij Mill – bestaande uit circa 2.000 militairen van het I-6 en I-3 infanterieregiment en de 20ste Lichte Artillerie – hadden het spoor inmiddels geblokkeerd met een zogenaamde aspergeversperring. De Duitse pantsertrein ontspoorde hier diezelfde dag op zijn terugtocht, de gevechten die daarop volgden hebben twee dagen geduurd en pas na een zwaar bombardement door de Duitsers op de streek door de Duitsers gewonnen.

De gevechten die zuidelijker in de Peel-Raamstelling werden uitgevochten, vonden vooral plaats in de sector van de stelling die achter de Zuid-Willemsvaart was geconstrueerd.

Op deze luchtfoto is de locatie van de aspergeversperring goed te zien

Het Defensie- of Peelkanaal werd in 1939 in de Peel gegraven – vanaf Griendtsveen – als onderdeel van de Peel-Raamstelling. Het kanaal reikt tot de Raam, een riviertje boven Mill. Het deed dienst als afwateringskanaal en antitankgracht, waardoor het al snel de naam Defensiekanaal kreeg.

Het Defensiekanaal met een van de bunkers die zwaar onder vuur is genomen gezien de inslagen

Aan de westzijde werd een 80 kilometer lange verdedigingslinie gebouwd met mijnenvelden, kazematten, prikkeldraadversperringen en daarachter loopgraven. Deze werd de Peel-Raamstelling genoemd. De aanwezige spoorlijn (het zogenaamde Duits Lijntje) is aan het begin van de oorlog voorzien van een inderhaast aangelegde aspergeversperring aan weerszijden van de brug bij Mill over het defensiekanaal .

Het Defensiekanaal was een typisch Nederlands economisch product. Het was door Defensie gewenst, maar omdat het door werklozen werd aangelegd, betaalden andere departementen mee. Zo werden meerdere vliegen in één klap geslagen.

Het Peelkanaal vormde samen met de Raam en de Zuid-Willemsvaart een verdedigingslinie in combinatie met stukken land die onder water gezet zouden kunnen worden. Een verdedigingsstrategie die na de oorlog ook zou worden toegepast bij de IJssel.

Zwakke verdediging

In de defensiestra-tegie van Nederland van voor de WWII speelde de Peel-Raamstelling (zie afbeelding) een voorname rol.
Die stelling was geconstrueerd achter het Defensiekanaal en de Zuid-Willemsvaart, en liep van de Raam in het noorden tot aan Weert in het zuiden. In de stelling en de veiligheidszone erachter zouden volgens de oorspronkelijke strategie in 1939 het IIIe Legerkorps en de Lichte Divisie liggen, zo’n 35.000 man. Met de wisseling van de opperbevelhebbers in februari 1940 veranderde de strategie en zou de Peel-Raamstelling nog slechts een zwakke bezetting houden en de rest van de troepen zich in de eerste oorlogsnacht binnen de Vesting Holland terugtrekken.

Volg ons en vind ons leuk!
549

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

7 gedachten over “Daf YA 328 Event te Olst – IJssellinie”

  1. Hallo, kunnen jullie meer foto’s van de mobile veldkeuken op Facebook zetten. Van alle kanten en als ie van de aanhanger af is.
    Heb er in mijn diensttijd veel mee gekookt…….

    Groet, George de Graaf

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *