Ultra zwaar transport van Chinese, Russische, Amerikaanse en Duitse makelij…

KTTA19

Het heeft een Amerikaanse Cummins KTTA19 C700, 19 liter, 6 cilinder in lijn dieselmotor – goed voor 700 pk bij 2100 rpm en voorzien van een Duitse ZF Friedrichshafen WSK440+16S251 automatische transmissie. Het zou een actieradius hebben van 1.000 km en een topsnelheid van 65 km/u. Het voertuig is door de fabrikant ingedeeld in de serie voertuigen tot 122 ton (totaal gewicht), is 20,11 meter lang, 3,35 meter breed en ook 3,35 meter hoog. De wielen hebben een diameter van 1,6 meter. Alle 16 wielen zijn voorzien van een automatische luchtdrukregelaar om de stabiliteit op ruw terrein te vergroten.

Ze zijn er in twee uitvoeringen: met en zonder asbak…

U heeft het vast en zeker gezien of gelezen, de Noord-Koreanen hebben 4 juli weer een raket gelanceerd. Dit tot groot ongenoegen van Zuid-Korea, Japan, de Verenigde Staten maar ook van de Russen en de Chinezen. Die twee laatsten zitten niet te wachten op een escalatie bij de grenzen met Noord-Korea. Maar dat terzijde!
De WS51200 wordt voor lancering in gereedheid gebracht- Op de voorgrond rechts, Kim Jong Un, die de lancering leidt.
Onze interesse gaat uit naar het transportmiddel waarmee de raket in stelling werd gebracht: een WS51200 of wel een Wanshan WS51200.
De naam van dit vehicle verraadt meteen diens afkomst: China. Maar met het noemen van dat land zijn we er nog niet, het blijkt namelijk ook Russisch te zijn. En ook dan zijn we er nog niet!
De WS51200 reed voor het eerst mee in de Noord-Koreaanse parade van 15 april 2012 in de hoofdstad Pyongyang. Een moment trouwens waar veel (militaire) inlichtingendiensten vanuit de hele wereld naar uitkijken om te kunnen zien wat het regime nu weer in petto heeft aan materieel en vooral welke raketten er nu de revue zullen passeren.
Het hydraulische systeem en de afzonderlijke aandrijvingen en stuurinrichtingen  en luchtdrukregelaars verwerkt in het chassis.
Het waren vooral Chinese bloggers die de WS51200 herkenden, een speciale off-road heavy-duty vrachtwagen, geproduceerd door Hubei Sanjiang Space Wanshan Special Vehicle Company, Ltd. Het bedrijf maakt onderdeel uit van China Aerospace Science and Industry Corporation (CASIC), een Chinees staatsbedrijf.
Wanshan, gevestigd in Xiaogan, in de provincie Hubei, wordt in feite gerund door CASIC, dat zich ook bezig houdt met Sanjiang Space Industry Group. Dit bedrijf ontwikkelt gespecialiseerde voertuigen en chassis voor civiele en militaire doeleinden. Het zou een geschatte omzet hebben van circa 1.1 miljard yuan (dat is ongeveer $172.5 miljoen USD) per jaar.

De WS51200 wordt losgekoppeld van de lanceerinstallatie en weggereden, waarna de lancering kan plaatsvinden.
Alleen een klein fotootje van de civiele uitvoering van de WS51200 is er op internet te vinden

Volgens “Economy, Trade and Information Bureau” van het district Yuan’an County, wordt er door Wanshan sinds 2009 zaken gedaan met Noord-Korea hoewel niet wordt aangegeven wat voor zaken dat zijn of wat voor handel er wordt gedreven, maar het laat zich raden…

 

Een advertentie van de WS2600 voor civiele doeleinden. Dergelijke advertenties waren er ook van de WS51200.

Opmerkelijk is dat Wanshan op internet adverteerde met de WS51200, maar dan uitsluitend voor civiele doeleinden. zoals in de mijnindustrie, oliewinning e.d.. We schrijven echter in de ‘verleden tijd‘ want kort na de verschijning van het voertuig in de parade werden de advertenties offline gehaald, zo valt te lezen op diverse andere websites die hierover berichtten. Kennelijk wilde men niet geassocieerd worden met de raketlanceringen maar dat mocht niet baten.

De Hwasong-14 wordt afgevuurd nadat het eerder die dag naar de lanceerlocatie werd getransporteerd en in stelling werd gebracht door een WS51200. Het zou de eerste ICBM-raket zijn die succesvol is gelanceerd.

 Hoewel de WS51200 op de markt is verschenen als een voertuig dat wordt ingezet voor civiele doeleinden fabriceert Wanshan  ook een serie voertuigen dat als TEL’s (Transporter erector launcher) wordt ingezet in het Chinese leger. Deze TEL’s zijn geschikt om ballistische- en kruisraketten te vervoeren en te lanceren. Zo wordt voor de korteafstandsraket Dong Feng-11 (DF-11) de 8×8 WS-2400 serie TEL gebruikt, voor de DF-15s de TAS5450 TEL en voor de DF-21C de nieuwere WS-2500 TEL.

Leider Kim Jong Un probeerde de gelanceerde raket nog te volgen – het zou echter zo’n 2.800 km de hoogte worden gevuurd en ruim 933 km naar het oosten in de Japanse Zee landen.
De WS51200 werd in Noord-Korea voor het eerst gezien tijdens de parade van 15 april 2012. Experts meenden toen dat het allemaal nep zou zijn. Vijf jaar later blijkt het toch een ander verhaal te zijn.
De WS51200 in een latere parade in Pyongyang. Het Noord-Koreaans regime zou minstens acht van dit type voertuig hebben aangekocht | Screenshot KCNA TV-broadcasting
Wie de ontwikkelingen van militaire voertuigen in Rusland, China en andere landen in het Verre Oosten volgt ziet meteen de sterke gelijkenissen met de Russische TEL’s, zoals de MAZ-7917. Dat klopt want in 2006 heeft Hubei Sanjiang Space Wanshan Special Vehicle Company, Ltd.’s zusterbedrijf, Sanjiang Space Industry Group, een joint venture opgezet met ‘Адкрытaе Акцыянэрнaе Таварыства‘ (Minsk Plant of Wheeled Carriers Belarus of MAZ-MAN), producent van o.a. de series MZKT, voorzien van o.a. Deutz turbo dieselmotoren…
De Russische MAZ-7917 | Foto Winterheart Wikipedia

U ziet het, ’t gaat niet uitsluitend over Noord-Korea. Het mag dan wel het land zijn dat andere landen de stuipen op het lijf jaagt maar technisch gezien zijn er ook belangen die over de grenzen van Noord-Korea heen reiken, China, Rusland, de Amerikanen en zelfs tot aan onze Oosterburen, Duitsland…


Hieronder een video van de Cumminsfabriek in de VS

Hieronder twee korte filmpje waarin een KTTA19 wordt getest…

Een Noord-Koreaanse krant – de Rodon – van 5 juli 2017, bericht uitvoerig over de lancering van 4 juli, inclusief foto’s van Kim Jong Un die een met de handgeschreven bevel geeft om de lancering in het werk te zetten.
Uiteraard foto’s van ‘spontane bijeenkomsten’ in het land waar Noord-Koreanen de succesvolle lancering vieren.

Research: AVC BID | Europe Defence & Research

Volg ons en vind ons leuk!
549

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *