Operation ‘Market Garden’ – De ‘KMA-Battlefield Tour 2017’

De 'Battlefield Tour 2017 "Operation Market Garden"' in beeld gebracht.
De ‘Battlefield Tour 2017 “Operation Market Garden”‘ in beeld gebracht.

Op woensdag 19 april 2017 vervoerde Army Vehicle Club circa 70 cadetten van de Koninklijke Militaire Academie (KMA) en van diverse buitenlandse academies tijdens een door de KMA georganiseerde Battlefield Tour “Operation Market Garden” binnen het kader van een “Exchange Programme”. Dankzij de welwillende medewerking van een aantal leden van de AVC werd dit mogelijk gemaakt.

Hieronder een kort verslag van deze Battlefield Tour met verwijzingen naar het historisch kader waarin het moet worden gezien. Het verslag eindigt met foto’s die gemaakt zijn door de AVC-leden.

Klaarmaken voor overnachting nabij het Airbornemuseum Hartenstein

Een niet makkelijk te vervullen operation omdat het op een gewone werkdag viel, maar dankzij de welwillende medewerking van een aantal leden kon AVC dit realiseren. Gezien de locatie (Oosterbeek / Arnhem) en het tijdstip was het voor de meeste leden wenselijk al op dinsdagavond af te reizen naar de VP in Oosterbeek en de nacht door te brengen in de eigen LV en dat terwijl het buiten de temperatuur onder het vriespunt zakte.

Majoor M. Provoost van de Luchtmobiele Brigade (Stoff G3 11 LMB) en links van hem een verbindingsofficier van de US Army. E. Serie. De foto is enigszins donker omdat er niet binnen het museum geflitst mocht worden.

De dag begon met een presentatie van de Luchtmobiele Brigade en van een verbindingsofficier van de US Army. De bijeenkomst in het Airborne Museum Hartenstein werd afgesloten met een bezoek aan de tentoonstelling in het deels ondergrondse museum.

Operation ‘Market Garden’ in het kort

Er is veel gepubliceerd over de Slag om Arnhem waardoor wij in het kort dit offensief onder woorden brengen zonder afbreuk te willen aan de geweldige inzet en prestaties van de geallieerde militairen die hieraan hebben meegedaan. Dat moet ons ook doen beseffen dat vrijheid niet vanzelfsprekend is en waarvoor velen het hoogste offer gaven wat een mens kan brengen. 

En niet alleen dat, naast het streven naar vrede en goede internationale betrekkingen is het ook van belang dat Nederland over een goed uitgerust leger beschikt en ook in staat wordt gesteld de grondwettelijke taken goed te kunnen uitvoeren en een bijdrage kan leveren aan peacekeeping operations die door de Verenigde Staten worden ingesteld.

Wie meer wil lezen of weten van de Slag om Arnhem kan de links volgen die hier worden genoemd.

In 1944 was het toenmalige Hotel Hartenstein het Britse hoofdkwartier met generaal-majoor Roy Urquhart als commandant van de Britse 1e Luchtlandingsdivisie. Zijn divisie, waar ook de Poolse 1e Onafhankelijke Parachutistenbrigade onder generaal-majoor Stanisław Sosabowski deel van uitmaakte, landde bij Oosterbeek. 

De Slag om Arnhem werd verfilmd: “A Bridge Too Far

De daarop volgende slag bij Arnhem verliep desastreus. Na 9 dagen strijd werden de overgebleven troepen teruggetrokken naar de zuidoever van de Rijn. Oorzaak: de noodzakelijk troepen vanuit het zuiden kwamen niet op tijd op de locatie van de Rijnbrug en wat er wel was aan de zuidkant van de Rijn was onvoldoende om weerstand te bieden. En niet in de laatste plaats de aanwezigheid van een Duitse tankdivisie, die over het hoofd was gezien. Wat was namelijk het geval…

De opmars van de geallieerden richting Parijs ging voor militaire begrippen zeer snel. We pikken de draad op op 13 augustus 1944 toen de 10. SS-Panzer Division Frundsberg het Amerikaanse XVe Korps wist te stoppen, maar de zak van Falaise tekende zich nu duidelijk af. Drie dagen later begon Frundsberg zich terug te trekken uit de zak, en wist ternauwernood te ontsnappen. Nadat de gevechten bij Falaise waren gestopt, meldde de Duitse legergroep B dat de 10e SS-Panzer-Division geen tanks meer had en nog maar vier bataljons infanterie. De divisie werd daaropvolgend naar Arnhem gestuurd in Nederland om uit te rusten en zich opnieuw te bewapenen…

U leest het verder op 10. SS-Panzer-Division Frundsberg en over welk zwaar rollend materieel men kon beschikken.
En op deze kaart de situatie van 18 september 1944.

De Rijnbrug bij Arnhem nadat de Britse en Poolse troepen werden teruggeworpen door de Duitsers – Foto KMA Operation Market Garden – Battlefield Tour 2017

Het enige wat wel positief kan worden opgevat is dat de Duitsers door de situatie in en rond Arnhem niet bijtijds konden oprukken naar Nijmegen om de geallieerde aanval op de posities bij de Waalbrug af te slaan, de bestaande Duitse eenheden te versterken en de brug weer in handen te krijgen. Was dit wel mogelijk geweest dan had dit wellicht ook (negatieve) invloed gehad op duur en verloop van de oorlog.

De frontlinie (in het rood) van 29 maart 1945 – Uit: Weg naar de bevrijding

In het voorjaar van 1945 volgt een tweede geallieerd offensief, ditmaal vanuit Duitsland: Op 11 en 12 april 1945 steken de Canadezen en de Britten de IJssel over. De Britten trekken op naar een bijzonder doel: Arnhem, de stad waar veel van hun strijdmakkers omkwamen in september 1944 tijdens de mislukte operatie Market Garden. Op 16 april 1945 valt de stad in Britse handen. ‘We hebben wraak genomen voor september’, schrijft een Engelse soldaat in zijn dagboek. [Bron]

Voor zijn inspanningen werd Urquhart na de oorlog door de Nederlandse regering onderscheiden met de Bronzen Leeuw en werd er een straat in Oosterbeek naar hem vernoemd: de generaal Urquhartlaan.

Een van de cadetten krijgt uitleg van een docent bij de ingang van het museum

De Battlefield Tour
Om 1215 uur verzamelden de cadetten zich bij de Sherman-tank naast het museum alwaar de voorzitter van de AVC in bijzijn van de deelnemende leden een korte toelichting gaf over de AVC en de LV’s waarmee gereden werd:

Nekaf (Willys M38A1) van Jan Kampert
Mowag FKW (radiocommandowagen) van Gerrit van Keulen Jr
DAF YA 314 (manschappenwagen) van Nico Vink
DAF YA 328 (artillerietrekker) van Peter van den Berg
DAF YA 328 (manschappenwagen) van Paul van der Valk
DAF YA 328 (manschappenwagen) van Jack Grippeling

Verder reden nog twee wagens mee van de OST en van de CEO.

Zo’n 70 cadetten, in battle dress en met persoonlijke bepakking, konden zonder problemen worden vervoerd door deze 6 LV’s.

LV’s in afwachting van de 70 cadetten

De wagens presteerden technisch uitmuntend waarbij het kenmerkend geronk van de 314 en 328’s alle aandacht opeisten van de overige verkeersdeelnemers en voetgangers en op de locaties ook van passanten. Ook de mannen zelf waren volgens dagorder gekleed in gepast groen, waardoor de gehele presentatie van AVC er prachtig uitzag. Dat werd ook beaamd door de organisatoren van deze dag en veel cadetten vonden het ‘geweldig‘ om in een klassiek legervoertuig te worden vervoerd. Op de stoplocaties werd er dan ook druk gefotografeerd met een van de 60-jaar oude legervoertuigen op de achtergrond.

De tour leidde langs enkele bijzonder plaatsen in en rond Oosterbeek en Arnhem:

De landing- en dropping zones nabij Oosterbeek
● Westerbouwing (Rijnoever)
● John Frostbrug bij Arnhem
● Airborne Cemetery in Oosterbeek (Arnhem Oosterbeek War Cemetery)

Paragliders op een van de landingszones ten westen van Oosterbeek. Sommigen belandden in de bossen zoals aan de bovenkant van de foto te zien is. Daardoor raakte materiaal beschadigd en in sommige gevallen onbruikbaar.

Ter plaatse gaven docenten van de KMA uitleg aan in de twee groepen opgesplitste cadetten, wat zich op de locaties had afgespeeld in september 1944.

Afsluiting
De Battlefield Tour werd afgesloten met een ceremoniële kranslegging op het Arnhem Oosterbeek War Cemetery.

Buiten de erebegraafplaats werden de Army Vehicle Club en de deelnemende leden bedankt voor hun bijdrage aan deze Battlefield tour door C-SGT T. Vuijk en C-SGT Ph. Kuipers van de KMA en met instemmend applaus van de cadetten. Ter herinnering aan deze dag werd de AVC ook nog een wapenschild aangeboden van de Koninklijke Militaire Academie en ontvingen de leden ook nog een leuk presentje.

“AVC kan terugkijken op een zeer geslaagde bijdrage van de zijde van de AVC-leden met hun voertuigen en de Battlefield Tour zelf was niet alleen indrukwekkend maar ook zeer informatief en tot in de puntjes goed georganiseerd door de KMA,” aldus Gerrit van Keulen, voorzitter van de AVC.

Foto’s – in willekeurige volgorde – van de Battlefield tour.


Musea Operation ‘Market Garden’

Airborne Museum Hartenstein

Airborne Museum Hartenstein
Iets buiten het dorp Oosterbeek ligt het Airborne Museum Hartenstein. Het is hét museum om alles te zien van de Operation Market Garden. Het museum is gelegen aan de Utrechtseweg 232, 6862 AZ Oosterbeek. Het museum is ook toegankelijk voor mensen met een rolstoel.
Zie verder de infopagina van het museum.

 

Airborne at the Bridge  bij de John Frostbrug

Airborne at the Bridge
Bij de John Frostbrug is een informatiecentrum ingericht en deze is dagelijks geopend van 10.00 tot 17.00 uur en is gelegen aan de Rijnkade 150. Het is gratis toegankelijk voor iedereen. Rijnkade 150, 6811 HD Arnhem | +31 (0)26 333 7710 | info@airbornemuseum.nl

Volg ons en vind ons leuk!
549

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *