Griffon en Jaguar – nieuwe legervoertuigen voor Frans Leger

De Griffon (Foto Thales Group) | Army Vehicle Club - The Netherlands
De Griffon (Foto Thales Group)

De Franse bedrijven Nexter, Renault Trucks Defense en Thales gaan gezamenlijk pantservoertuigen produceren voor de Franse landmacht (l’Armée de terre française), zo luidde het persbericht dat door Nextor deze week werd uitgebracht.

Het gaat om een nieuw ontwerp van de Griffon VBMR (Véhicule Blindé Multi-Role), een 6×6 personnel carrier en de 6×6 Jaguar EBRC (Engin Blindé de Reconnaissance et de Combat / verkennings- en gevechtsvoertuig) met een 40 mm kanon aan boord en wordt uitgerust met antitankraketten.

De Griffon gaat de VAB, AMX10RC, SAGAIE ERC en de VAB Hot vervangen en de Jaguar wordt toegevoegd aan het bestaande contingent van gepantserde wielvoertuigen. De nieuwe legervoertuigen zullen het Franse leger in staat stellen om een state-of-the-art gevechtsmiddel in te zetten met de beste pantsertechnologie en waarmee optimaal gebruik kan worden gemaakt van gedigitaliseerde gegevens op het slagveld.

(Foto Thales Group) | Army Vehicle Club - The Netherlands
De Jaguar (Foto Thales Group)

Met deze eerste opdracht van Délégué Général pour l’Armement (DGA – zeg maar zoiets als ‘Directoraat Generaal Bewapening’) van de Franse Defensie zijn 319 Griffons gemoeid en 20 Jaguars.

Lecrerc
Over het ontwerp en de ontwikkeling van beide legervoertuigen is ruim twee jaar aan gewerkt binnen het kader van ’s lands Scorpion-programma (modernisering van al het rollend materieel, waaronder ook de 200 Franse Leclerc-tanks – MBT’s). Naar verwachting worden de eerste Griffons in 2018 geleverd en de eerste Jaguars in 2020. Het contract omvat tevens logistieke ondersteuning en opleidingen.

De Jaguar

Net als de Sfinx, is de Jaguar een 6×6 pantservoertuig met een bemanning van drie (commandant, schutter en bestuurder). ’t Weegt 25 ton en wordt aangedreven door een 490 pk dieselmotor wat een verhouding oplevert van (20 pk per ton (vermogen-gewichtsverhouding). De actieradius van interne brandstoftanks ligt op 800 kilometer. Opmerkelijk is dat de achteras ook stuurt waardoor de draaicirkel aanzienlijk kleiner maakt.
Een volledige specificatie van de samenstelling van het voertuig ontbreekt nog, vandaar alleen de informatie wat wel beschikbaar is - en wat wij daaruit kunnen afleiden.
Nightvision – kijken in het donker met behulp van speciaal apparatuur en computertechnologie dat aanwezig licht versterkt.
Safran via Twitter

Safran levert de periscopen en camerasystemen voor de voertuigcommandant en de bestuurder (zie afbeelding en website).

Bewapening
De bewapening bestaat uit een 40 mm 40 CTC automatische kanon (het geheel is een compact systeem: FCS Cased Telescopisch Bewapenings System inclusief aanvoer munitie) en MMP geleide raketten en maakt deel uit van de modern uitgevoerd geschutskoepel op het voertuig.

Raketten
Het wapen is compact, maar krachtig en opgewassen tegen zelfs de meest moderne IFV’s / IGV’s. Zijn APFSDS (armour-piercing fin-stabilized discarding sabot) wolfraamkernmunitie kan als voorbeeld een 140 mm RHAe¹ op 1.500 meter doordringen (piercing). Mocht dat niet volstaan, dan kan men de Jaguar MMP tandemraketinstallatie gebruiken waardoor het mogelijk wordt om tot 1.000 mm / RHAe¹ te doordringen. Het systeem heeft een bereik van 4.000 meter.

Tel daarbij op dat de loop tussen de  -10° / +45° in verticale positie kan bewegen en dankzij een zeer geavanceerd stabilisatiesysteem, kan het al rijdende bewegende doelen (zoals voertuigen) ‘vasthouden’, zelfs op zwaar terrein en met een hoge vuursnelheid van 200 schoten per minuut afschieten waardoor de trefzekerheid aanzienlijk verhoogd is.

De bepantsering is STANAG 4569² Level 4, hetgeen frontaal bescherming biedt tegen 14,5 mm AP kogels en 155 HE granaatscherven op 30 meter. Opmerkelijk is wel dat de voorste wielen niet beschermd zijn, mijns iziens een belangrijke factor voor de mogelijke inzetbaarheid in derdewereldlanden. De bodembepantsering van het voertuig heeft een explosiebeveiliging dat gelijk staat aan 10 kg TNT.

Een van de belangrijkste kenmerken van de Jaguar is de mogelijkheid om te communiceren via de next-generation C4ISTAR-commando- en besturingssystemen wat gebruik wordt binnen het Franse leger. Hierdoor krijgen bevelhebbers toegang tot ongekende slagveldinformatie-overzichten.

Naar verluidt worden de Jaguars (of een aantal daarvan) ook uitgerust met nachtkijksystemen, NBC-protectie en dat houdt in dat er een luchtbehandelingssysteem is aangebracht die voor overdruk zorgt in het voertuig.

¹ - RHAe staat voor "Rolled Homogeneous Armour equivalency", het wordt gebruikt om de equivalente dikte van bepantsering of penetratievermogen van pantserdoordringende raketten te meten... RHAe-waarden zijn geen exacte waarden, wat wil zeggen dat het een indicatie geeft van het penetratievermogen van pantserdoordringende raketten. Er zijn fabrikanten die de militaire standaard gebruiken: MIL-DTL-12560, ontwikkeld door de Amerikanen (who else?). Het wordt dan duidelijk dat een stukje plaatijzer die bepaalde groeperingen op een bulldozer last niet helpt... 

We komen daar in een ander artikel nog wel eens op terug.

De Griffon

In tegenstelling tot de Jaguar is de Griffon een relatief minder gecompliceerd voertuig en daardoor betaalbaar. Dat vertaalt zich ook in het aantal voertuigen wat men heeft besteld. Terwijl het voertuig officieel een “multi-role” wordt genoemd zal het hoofdzakelijk worden ingezet om als een APC infanteristen snel te vervoeren.

Safran via Twitter

Ook voor de Griffon heeft Safran de benodigde periscopen e.d. ontwikkeld (zie afbeelding).

De Griffon is een tamelijk simpel ontwerp – de hoekige romp is verkrijgbaar in een 4×4- of 6×6-configuratie.

De Griffon heeft een bemanning van drie en kan maximaal tot acht 10 troepen vervoeren. De bepantsering is gelijk aan die van de Jaguar:  STANAG 4569² Level 4, zij het dat dit niveau kan worden opgewaardeerd met modulaire componenten.

De Griffon heeft als hoofdbewapening op afstand bestuurbare machinegeweren (7.62 mm en 12,7 mm) en secundair een 40 mm granaatwerper.

Het voertuig weegt ongeveer 25 ton, afhankelijk van de configuratie (en ook eventuele extra bepantsering) en wordt aangedreven door een 400 pk Volvo-dieselmotor (minder vermogen per ton dan de Jaguar).

² - STANAG 4569 is een door de NAVO gestandaardiseerde norm met betrekking  de "Protectieniveau voor de inzittenden van logistieke- en lichte Pantserwagens". De standaard heeft ook betrekking op inslagen van kinetische energie, artillerie en IED-ontploffing.

De plannen zijn dat er verschillende configuraties worden geleverd, maar daar leent het voertuig zich dan ook voor (multi role)

– APC 
– Commando voertuig
– Ambulance
– Gepantserde artillerie verkenningsvoertuig 
– en als ARV

Ministerie van Defensie – Frankrijk
NB - Wij streven er naar zoveel als mogelijk Nederlandse benamingen te gebruiken voor het jargon wat te doen gebruikelijk is (geworden) binnen de wapenindustrie en defensie. Daardoor kan het voorkomen dat juist doorgewinterde (oud)militairen de wenkbrauwen zo nu en dan kunnen fronsen bij het lezen van de woordkeuze die wij als Nederlands alternatief gebruiken. Dit doen we omdat niet iedereen bekend is met de benamingen die men hanteert en het wenselijk is dit (logisch) te vertalen zodat het artikel ook gelezen kan worden door lezers die niet thuis zijn in het specifieke taalgebruik binnen de wapenindustrie en defensie...
Volg ons en vind ons leuk!
549

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *