In Gesprek met … John Klaver

In Gesprek met ... John Klaver
John Klaver – Foto © GvKSr

Dat is effe treffen! Bij elke uitgave van De Veldpost gaan we uiteraard op zoek naar iemand die een legervoertuig heeft en wat meer kan zeggen dan alleen “Ja” en “Nee”. Het is helemaal treffen als degene die je op het oog hebt ook nog eens dicht in de buurt woont, bijvoorbeeld in het dorp waar je zelf woont. En als toppunt ook nog een heel verhaal heeft!

We raken in gesprek met John Klaver, woonachtig in Andijk! Een dorpsgenoot! En al jaren lid van AVC!

We hoefden maar één vraag te stellen, namelijk: “Hoe ben jij eigenlijk aan jouw DAF YA 126 gekomen?”

“Eind 2006 heb ik de grote fout begaan om een DAF YA 126 te kopen. Tijdens de grote reünie in Seedorf van datzelfde jaar zag ik diverse legervoertuigen op burgerkenteken. Een aantal van die eigenaren gesproken en tja toen ging het dus fout.

Op internet een forum gevonden over de YA 126 met heel veel info. Na lang dubben besloot ik dat ik een DAF zou kopen en aandelen Shell natuurlijk want als je auto gemiddeld 1 op 3 rijdt dan kon het niet anders dan dat de aandelen met zo’n afname zouden stijgen.

Op een zondagmiddag hebben we de DAF opgehaald van de Veluwe. Hij rookte een beetje, was iets met remvloeistof ofzo maar dat kon niet echt veel kwaad. Ik kreeg er wel een revisiesetje voor de rembekrachtiger bijgeleverd. Heel netjes van de vorige eigenaar. Later zou ik in de TH wel uitzoeken waar ik ergens de rembekrachtiger kon vinden en waar die handvol nieuwe onderdeeltjes thuis hoorden. Dat was alvast de eerste klus. Ik kreeg het advies om onderweg wel zo nu en dan even te stoppen om het peil van de remvloeistof te controleren. Je weet maar nooit.

In Gesprek met ... John Klaver | John Klaver poseert hier voor een DAG YB 626 (eigen foto) |
John Klaver poseert hier voor een DAF YB 626 (eigen foto)

Omdat ik wist dat dit soort auto’s niet door Defensie waren aangeschaft omdat ze zo lekker zuinig liepen was de eerste dienstrit naar de dichtstbijzijnde BOS-pomp. Toen we de afrit van de BOS-pomp namen bleek deze pomp op zondag gesloten te zijn. Ik reed de weg weer op en kon nog net de grote O in mijn spiegel zien. De rest van de BOS-pomp en de eerste 3 letters van de naam ESSO waren compleet verdwenen in een plotseling ontstane mistbank veroorzaakt door mijn net aangeschafte DAF. Iets met remvloeistof ofzo.

De volgende pomp was gelukkig wel open. De tank lekker vol gegooid. Want om nou zonder brandstof op de dijk Lelystad-Enkhuizen stil te komen staan was niet de bedoeling. Terwijl ik stond af te rekenen begon de pomphouder een praatje dat hij vroeger ook met zo’n DAF had gereden. Helaas kon ik deze ervaring niet met hem delen omdat ik nog geen 5 kilometer met dat bakbeest zonder stuurbekrachtiging gereden had. Wel had ik als beroeps in Seedorf op de YA 4440 en later bij de Natres op de YA 4442 gereden, maar dat was toch een wereld van verschil. De stoelen van de YA 4442 die veerde tenminste en die zaten toch wel redelijk. Het stoeltje van mijn net aangeschafte bolide bestond uit niet meer dan een half versleten kussentje en de bijbehorende comfortabele stalen rugleuning.

DAF YA 4442 – DAF Trucks J.K. Meijer [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons

Opeens zei iemand: ’’ Meneer er ligt een plas onder uw auto. Als het maar geen benzine is…’’ Ik had net getankt dus elke andere mogelijkheid leek me uitgesloten. Snel met de pomphouder en een emmer grit naar de plek des onheils. Hij lekte niet een beetje, hij lekte nog sneller dan een sneeuwpop bij 45 graden Celsius. De emmer grit was inmiddels al leeg en toen de lege emmer maar onder de Niagara-benzineval gezet. Ik kreeg al visioenen over een tankstation compleet afgezet met rood-wit lint, brandweerauto’s die de boel voor de zekerheid even alles lekker met een laag schuim bedekken, mannen in witte pakken, de veiligheidsregio die besluit om het luchtalarm te activeren.

Breaking News, op de voorpagina van het Veluws Dagblad met een zwart balkje voor je ogen. Maar gelukkig ging de hoosbui van benzine over in gestaag druppelen. Iedereen even bedankt voor de hulp, excuses voor het ongemak, instappen en snel wegwezen. Nou ja snel, zo snel ging dat niet met die klomp staal op 4 wielen. Later bleek dat de pakking van de tankvlotter compleet vergaan was en de brandstof dus rustig via de bovenkant van de tank weg stroomde. Met de brandstoftank onder de stoel had ik toch de mazzel dat ik niet rook. Dat was tevens de tweede klus van mijn ‘things to do’-lijstje en een ander stoelkussentje was nummer drie.

Andijk aan Zee … de woonplaats van John Klaver. Zicht op de eeuwenoude Westfriese Omringdijk die het water tegenhield van de vroegere Zuiderzee en nu het IJsselmeer,met daarachter de spitse toren van de gereformeerde kerk van Andijk (gebouwd in Amsterdamse stijl) – Foto © GvKSr

De rest van de rit verliep zonder problemen tot we vlak voor de dijk Lelystad-Enkhuizen een rotonde over moesten. Tijdens het remmen klonk er een onheilspellend hoog gegier uit de machinekamer. De plaatselijke rotonde, inclusief de zich daarop bevindende auto’s, waren compleet aan het zicht onttrokken.  Nu kreeg de gemeente Lelystad vroeger voor elke kilometer asfalt die ze afnamen er een gratis rotonde bij, dus die ene zouden ze vast niet missen…

Uiteindelijk met het zweet op mijn rug en pijn in mijn armen door het vele draaien aan het stuurwiel toch nog veilig thuis gekomen in Andijk.”

Bedankt voor dit gesprek, John! We hopen je een keer te zien met je 126 op één van onze activiteiten!


John Klaver was niet alleen dienstplichtig soldaat maar is ook reservist bij de NATRES en is in het dagelijks leven eigenaar van een supermarktwinkel. Daarnaast heeft hij ook een online webshop met schaalmodelbouw-pakketten en ander speelgoed: Toys en More.

AVC-leden hebben een kortingscoupon ontvangen bij de “De Veldpost” Nr. 4 – 2019, waarmee ze korting kunnen krijgen op de aankoop van bijvoorbeeld dit schaalmodel van de Panzerhaubitze 2000 die ook in het Nederlands leger (zie foto hieronder) wordt gebruikt. Voor 14.00 uur besteld de volgende dag in huis! Kijk voor de voorwaarden op de website van Toys en More

Schaalmodel Panzerhaubitze 2000 | Pantserhouwitser PH2000 | Nederlands Leger | Toys en More Schaalmodelen
Naast deze Panzerhaubitze 2000 zijn er nog veel meer schaalmodellen (marineschepen, jachtvliegtuigen en andere legervoertuigen) van allerlei bekende merken. Maar ook bouwpakketten voor kleine kinderen en ook ander speelgoed. Bezoek zijn webshop eens: Toys en More

De Pantserhouwitser P2000 zoals die door het Nederlands leger wordt gebruikt - Foto is gemaakt op de Knobbel van ASK Oldebroek tijdens de Open Monumentendag 2018 en maakt deel uit van de tentoonstelling van de Historische Collectie Korps Veldartillerie dat daar op de Knobbel een prachtig museum heeft.
De Pantserhouwitser P2000 zoals die door het Nederlands leger wordt gebruikt – Foto is gemaakt op de Knobbel van ASK Oldebroek tijdens de Open Monumentendag 2018 en maakt deel uit van de tentoonstelling van de Historische Collectie Korps Veldartillerie dat daar op de Knobbel een prachtig museum heeft. © Foto GvKSr

De Veldpost

Legervoertuigen | Army Vehicle Club
DAF YB 626 | IJssellinie } Wanroij | Gerhard Brunnekreef | Ethanol | Operation Market Garden | DAF YA 126
Op de DAF YB 626 v.l.n.r. Marcel Huijsing, Ricardo van den Bosch, Jan Willem Dekker, Gerrit van Keulen Jr, Yvo Rijsbergen en Chris Jordaans tijdens de IAS19. Foto gemaakt door © Henk Koevoet.

“In Gesprek met …” is een telkens terugkerend artikel in “De Veldpost”, het verenigingsblad van de Army Vehicle Club. Daarin raken we in gesprek met een AVC-lid en over zijn/haar voertuig. Dit artikel verscheen in Nr. 4 van De Veldpost – december 2019.

Foto’s in dit artikel: © J. Klaver | DAF Trucks J.K. Meijer [CC BY-SA 4.0], via Wikimedia Commons | © GvKSr | Bewerkingen i.v.t.i. © CAPAND
Redactie GvKSr

Korting

Leden van AVC krijgen op vertoon van hun AVC-ledenpas korting op de aankoop van diensten en producten van bedrijven die in De Veldpost adverteren!

John Klaver poseert hier voor een DAG YB 626 (eigen foto)
Ook lid worden van AVC? Kijk hier voor meer informatie! Chris Jordaans | Legervoertuigen | Army Vehicle Club

Ook lid worden van AVC? Kijk hier voor meer informatie!

Auteur: Admin AVC GvKSr

CEO AVC NLD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.