De Army Vehicle Club bestaat sinds 1992 en is opgericht door een vriendengroep die hun liefde voor klassieke militaire voertuigen breder wilden vormgeven. Daarbij maakte bouwjaar of model niet uit; iedereen met een militair voertuig in min of meer originele staat was van harte welkom. En dat is nog steeds zo.
Hoewel er sinds 1992 veel is veranderd in de wereld, is het originele uitgangspunt van de AVC hetzelfde gebleven: een familievriendelijke club voor eigenaren en liefhebbers van voormalige legervoertuigen die er graag mee rijden, het met elkaar gezellig willen hebben en elkaar een helpende hand toesteken. Een groot deel van de voertuigen binnen de vereniging zijn uit de Koude Oorlog, maar er zijn ook WO2 voertuigen en modernere voertuigen, van motorfiets tot rupsvoertuig.
Doel van de vereniging
Het hoofddoel van de vereniging is: Het verzamelen en in stand houden van Rijdend Militair Erfgoed, het restaureren, zoveel mogelijk in originele staat brengen en het rijden en tonen van de voertuigen.
Dat doen we bijvoorbeeld bij Bevrijdingsevenementen, Veteranenevenementen, Open Dagen en presentaties, museum dagen etc. Zo is er bijvoorbeeld personenvervoer voor Kadetten van de KMA verzorgd tijdens een Battlefield Tour rondom Operatie Market Garden gereden, en meegewerkt aan verschillende TV- en filmopnames.
De AVC wordt geregeld gevraagd door organisaties om passende voertuigen te "leveren" bij evenementen. Daarbij helpt het clubbestuur graag mee om trotse eigenaren met hun voertuigen aan de aanvragers te koppelen.
Evenementen
De AVC organiseert enkele evenementen per jaar en werkt daarbij samen met andere clubs en organisaties om zo een gevarieerd en breed mogelijk programma te bieden met voor elk wat wils. Het gaat van ééndagsritten tot meerdaagse kampeerevenementen met excursies, voornamelijk binnen Nederland maar incidenteel ook naar het buitenland. In tegenstelling tot de Facebookorganisaties die met veel inzet en enthousiasme soms echt leuke dingen organiseren, valt bij een AVC evenement elke deelnemer via de vereniging onder een verzekering.
De club draagt bij evenementen een deel van de kosten van de deelnemers, en ideeën voor evenementen van leden worden altijd zeer gewaardeerd.
Helaas zijn de grote evenementen waar menig AVC lid aan terugdenkt, verleden tijd: allerlei toegenomen restricties (afsluitingen van terreinen, benodigde vergunningen, torenhoge huurprijzen) maken het nagenoeg onmogelijk om dit in de nabije toekomst te organiseren. In ieder geval niet op een financieel verantwoorde wijze.
Daarnaast worden vakanties ook niet meer rond grote evenementen gepland en heeft iedereen een drukke agenda. Daarom probeert AVC landelijk verspreid geregeld kleine evenementen te organiseren zodat zoveel mogelijk leden ergens aan mee kunnen doen. Hierbij staat rijden met en genieten van onze voertuigen nog steeds centraal.
Voertuigen met bewapening en de WWM
De Army Vehicle club is ook één van de weinige door het Ministerie van Justitie erkende verenigingen waar leden een gedeactiveerd voertuiggebonden wapen mogen voeren op evenementen. De wet- en regelgeving hieromtrent is erg streng (ondanks wat er geregeld op internet rondzwerft over "deko's" en wat allemaal zou mogen) en de AVC adviseert de leden met raad en daad hierbij, indien gewenst. Kennis van de Wet Wapens en Munitie binnen het bestuur is ruimschoots aanwezig.
Lidmaatschap
Aan het lidmaatschap van de AVC zijn geen zware eisen gesteld: in principe kan iedereen lid worden.
Voertuigeisen
Een voormalig legervoertuig dat deelneemt aan een evenement moet in min of meer originele staat verkeren, WA verzekerd en APK waardig cq APK gekeurd zijn. Bij evenementen waarbij het voertuiggebonden wapen wordt gevoerd, moeten ook vergunning, verlof en toestemmingsbrief van de Afdeling Koprscheftaken bij het voertuig aanwezig zijn.
Wat bedoelen we met "in originele staat"? Het mooiste is natuurlijk als het voertuig volgens de originele specificaties is uitgevoerd. Maar omdat we weten dat daar een kostenplaatje aan zit, en ook dat er in de loop der jaren modificaties mogelijk zijn geworden die de verkeersveiligheid, efficiëntie en gebruiksgemak verhogen. Zolang dit geen echt in het oog springende modificaties zijn (bijv unimogbanden op een YA126, knipperlichten voor en achter op een Nekaf) die het ongeloofwaardig maken, is dit geen enkel probleem. Wat nadrukkelijk NIET bij de AVC past zijn voormalige legervoertuigen die niet meer lijken op hoe ze er origineel uitzagen maar bijvoorbeeld verbouwd zijn tot "crossers" of in civiele kleuren, en de zgn "technicals"; civiele voertuigen die zijn aangepast om militaire taken uit te voeren bij ongeregelde eenheden.
Denk bij kleurenschema's aan het originele Landmachtgroen (RAL 6014), maar ook meerkleurige schema's zoals het Amerikaanse MERDC, het huidige 3kleuren Natoschema van groen, bruin en zwart, zandkleuren voor voertuigen die in woestijnen gediend hebben, blauw voor KMar en Rijkswacht, wit voor UN voertuigen etc. Naast bij de leden binnen de AVC is heel veel informatie over voertuigspecificaties en militaire kleurenschema;s te vinden bij modelbouwclubs zoals bijvoorbeeld TWENOT en IPMS. Voor Land Rovers is de site van de EMLRA een goede bron van informatie.
Digitaal ledenblad
Waar de AVC vroeger, net als de meeste verenigingen, enkele malen per jaar een ledenblad rondstuurde, hebben we besloten om dat vanwege de kosten, de uitdaging om het met interessante kopij gevuld te krijgen en ook het milieuaspect besloten om alleen nog maar digitaal te communiceren. De leden krijgen geregeld een update via de mail, zo worden ook de uitnodigingen en inschrijvingsformulieren voor evenementen en de ALV verstuurd, net als verslagen van evenementen. Op deze website zal veel informatie komen te staan die ook leesbaar is voor niet-leden, we hebben een redelijk actieve Facebookgroep en een AVC leden Whatsappgroep om onderling te communiceren. Uiteraard staat het iedereen vrij om zelf zaken te printen maar het scheelt enkele bomen en veel geld per jaar om elektronisch te werken.