Dit keer een verslag geschreven door AVC lid en een van de deelnemers aan het evenement, John Klaver.

Hiervoor onze grote dank.

 

 

Op zaterdag 23 november stond een bezoek aan de Historische Collectie Regiment Technische Troepen te Soesterberg op de agenda. Even voor uw beeldvorming, op donderdag stond het verkeer op de wegen in half Nederland tot ’s avonds laat vast door sneeuw en hagel. Op het nieuws kwamen teksten voorbij zoals: ”Horroravond voor honderden automobilisten op N9, uren vast door spekgladde weg”.

 

Die zaterdagochtend werden in het gehele land de nodige voorbereidingen getroffen door de leden van de AVC die zich voor het museum bezoek hadden aangemeld. Met het weer in Nederland weet je het nooit en voor hetzelfde geld kregen we al die ellende nog een keer over ons heen. Dus de auto’s werden volgeladen met warme dekens, jerrycans met water, lichtkogels, gasbranders, EHBO dozen en natuurlijk de nodige WOL-pakketten. Een WOL-pakket zou handig zijn geweest als je bijvoorbeeld 6½ uur in de kou stil moest staan op de N9. Dan had je achter het stuur een lekkere dikke kersttrui met bijbehorende muts kunnen breien of een paar wanten.

                          Noodrantsoen KL                                                                   

  WOL-pakket

 

In dit geval staat een WOL-pakket voor Warme maaltijd Ontbijt en Lunch. Voor de oudgedienden onder ons, gewoon een noodrantsoen alhoewel de inhoud hiervan in de loop der jaren aardig is veranderd. Vroeger moest je maar zien of de kartonnen doos met je noodrantsoen nog in je rugzak paste, en had je dat ding er eindelijk ingefrot kreeg je als toetje nog een blik Struik cadeau. Met Esbit blokjes moest je de boel warm maken en op zich was het helemaal niet verkeerd. Tegenwoordig wordt al die meuk in je WOL-pakket warm door een chemische reactie en kan je zelfs aangeven of je er glutenvrije crackers bij wilt of vegetarische paté.

Het adres van het museum werd ingevoerd in de navigatie en klaar voor vertrek op één klein dingetje na dan. Omdat zich in de omgeving van Soesterberg de nodige militaire basis bevinden is de kans op GPS-spoofing in dat gebied vrij groot. Dat betekent dat het GPS signaal zomaar 200km kan afwijken mochten de Russen rare dingen willen doen. Dan kom je uit in Oostende, Malmedy, Bonn of Cloppenburg en daar zit je op je vrije zaterdag nou niet echt op te wachten. Voor de zekerheid ook maar het Shell straatnamenboek in het dashboardkastje gedaan. Aangekomen bij het museum werden wij opgewacht door dhr. Nieuwenhuys en stond de koffie al klaar. Rond 10.00 begonnen we aan de rondleiding. Als eerste werd stilgestaan bij soldaat Ketting Olivier.

Johan Ketting Olivier heeft zich in de Koreaoorlog onderscheiden door buitengewone daden van moed, beleid en trouw als soldaat. In de nacht van 14 op 15 februari 1951 nabij Manyong (in de buurt van Wonju) heeft Johan zich vrijwillig gemeld voor ordonnansdienst aan zijn commandant, die op dat moment vier bijeengekomen pelotons van het Nederlands Detachement Verenigde Naties aanstuurde. Deze pelotons waren, als gevolg van voorafgaande gevechten oververmoeid. Desondanks werden de pelotons driemaal ingezet om heuvel 325 over te nemen, welke hardnekkig verdedigd werd door de vijand.
Onder zeer moeilijke omstandigheden voerde Johan zijn ordonnansdiensten uit. Kort nadat hij met zeven collega's, waaronder zijn commandant, met de bajonet op het geweer geplaatst, de vijandige linies wist te doordringen, en hierbij zijn commandant bij de derde beslissende aanval beschermde, sneuvelde hij in actie.

 

SLD Johan Ketting Olivier (foto Wikipedia)

Op 24 juni 1992 werd in Soesterberg een kazerne naar hem vernoemd: de Soldaat Ketting Olivierkazerne, wat ook de eerste keer is dat een kazerne naar een soldaat wordt vernoemd.

 

Het museum heeft een groot aantal gereedschappen die men zowel in de werkplaats als te velde heeft gebruikt. Maar ook diverse voertuigen en opengewerkte modellen van wapens zijn te bewonderen. Tevens beschikt het museum over een grote variatie aan motoren van een 1-cylinder motor tot en met de motor van de Leopard 1 tank met een gewicht van 4720 Kg.

MOTOR LEOPARD 1 

Er werd verlekkerd gekeken naar de vitrines waar diverse stukken speciaal gereedschap in lagen. Menig AVC lid droomde dan ook weg bij het idee dat dit in zijn of haar werkplaats zou liggen, maar helaas… Ook bij de grote collectie schaalmodellen van voertuigen stonden velen zich te vergapen.

DAF YP104

                         

 

DAF YA126

 

Tevens beschikt het museum over een bibliotheek. De bibliotheek beschikt over een uitgebreide verzameling historische en technische boekwerken. Het overzicht omvat circa 28.600 titels, van smeerkaart tot 5TH en is bijgewerkt t/m 1 november 2024. Ben je op zoek naar (technische) informatie over een (gewezen) militair voertuig of ander materieel?? Kijk dan even op de site van het museum: https://www.technische-troepen.nl. Heb je vragen of wil je een boekwerk inzien, neem dan contact op met één van de medewerkers. Zij zijn elke vrijdag (van 09:30 tot 15:00 uur) aanwezig in de bibliotheek van het museum, telefoon 088-9566742 of stuur een e-mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

 Tegenover het museum staat een loods waar we ook een bezoekje aan brachten. Hierin stonden een aantal voertuigen die dienst hadden gedaan bij de techneuten. Zo stond er een Centurion bergings tank. Helaas zijn er niet zoveel mensen meer die deze tank kunnen onderhouden. Wellicht kan men Bruce Crompton en zijn crew eens invliegen en anders woont er in Baarle-Nassau ene MasterMilo die ook wel aardig kan sleutelen. 

International M62

 

Verder kregen we uitleg over waarom er zoveel verschillende bandenprofielen zijn gebruikt bij de KL. Ook bleek dat vroeger de steekassen met een dikke spline vaker braken dan de steekassen met een dunne spline en dat dit niet aan het type band lag. Dus weer wat geleerd.


Na afloop was er een goed verzorgde lunch in het “wapen van Soesterberg”. Met die naam bleven we toch nog een beetje in de Defensie stemming.

 Op het menu stond een twaalfuurtje maar omwile van de tijd werd dit omgetoverd tot een éénuurtje.

Het smaakte er niet minder om. Al met al een hele mooie dag, leuke mensen ontmoet en een perfect georganiseerde rondleiding gehad.

KADER, BEDANKT.

Auteur: John Klaver