Maandag 10 Februari om 13.21 was het op de kop af precies 81 jaar geleden dat de B 17 Hells Belles neergeschoten werd boven Uitgeest.
Die dag was er de jaarlijkse herdenking georganiseerd vanuit fort Veldhuis door de Aircraft Recovery Group, gemeente Heemskerk, en gemeente Uitgeest.
Het was bijzonder druk want voor het eerst waren er drie schoolklassen vanuit Uitgeest bij aanwezig die uitleg kregen en vragen konden stellen aan een Nederlandse veteraan en een adoptant van het graf van de radio operateur van het vliegtuig die in Margraten begraven ligt op de Amerikaanse begraafplaats daar.
Ook de Amerikaanse consul-generaal (mevr Kate Nanavatty) was aanwezig voor deze ceremonie.
Bij toerbeurt kwam er een klas in de kantine voor het stellen van vragen aan de drie genodigden; dit alles onder de leiding van de burgemeester van Uitgeest die de kinderen motiveerde om vragen te stellen en te verduidelijken.
De kinderburgemeester van Uitgeest droeg een gedicht op in het Engels gewijd aan het toestel wat was neergestort.
Om 1 uur stelde iedereen zich buiten op om onder begeleiding van drie trommelaars langzaam in een stille tocht naar de crash site te lopen, gelegen aan de communicatieweg, waar de stichting in 2004 een monument heeft geplaatst.
Hier aangekomen waren er toespraken van de consul generaal de burgemeester en de voorzitter van de ARG daarna werden de volksliederen gespeeld en de last post geblazen voor een minuut stilte. Daarna legden diverse organisaties bloemen bij het monument.
Tot slot kon iedereen nog langs het monument lopen en daarna weer terug naar het fort voor een kop warme koffie.
Geschiedenis
Op donderdag 10 februari 1944 steeg de B17 Hells Belles met zijn 10 bemanningsleden op van zijn basis in Engeland voor een bombardement op de Duitse stad Brunswik.
Onder dekking van bewolking verliep de vlucht voorspoedig en na het lossen van de bommen op weg terug klaarde het weer boven Nederland op en werden ze geraakt door Duitse flak waarna een Duitse Messerschmidt jager het vliegtuig neerschoot en de brandstof tank ontplofte, waardoor de vleugel afbrak en de B17 in een tolvlucht naar beneden ging. Een paar bemanningsleden konden zich met de parachute redden; echter de 1e pilot James Feely bleef met zijn parachute hangen aan het afgebroken staartstuk en is omgekomen.
De co pilot Samuel Gundy zag dit alles gebeuren en heeft het beeld van zijn neerstortende piloot nooit kunnen vergeten. Bij het neerkomen brak Gundy zijn rug en werd door de Duitsers samen met de andere 5 overlevenden naar Fort Veldhuis gebracht. Een paar dagen later werd hij verplaatst naar het Duitse ziekenhuis in Amsterdam. Hij overleefde de oorlog en is in 1986 en 89 nog terug geweest om de crash site te bezoeken.
1st L.t James Robert Feeny Pilot killed in action
2nd L.t Samuel Charles Gundy Co-pilot
2nd L.t Samuel Irving Simon jr Navigator
2nd L.t John Carpenter Dirickson Bombardier
T/Sgt Norman Frank Kajut Radio Operator killed in action
T/Sgt Charles William Ball Flight Engineer
S/Sgt Walter James Lennous Ballturret Gunner
S/Sgt Marion Boyd Forbis Waistgunner killed in action
S/Sgt Joseph Francis Smith Waistgunner
S/Sgt Louis Martin le Fevre Tail Gunner killed in action