De AVC en maatschappelijke relevantie (1)
Een klassiek voertuig, en zeker een militair klassiek voertuig, heb je nooit alleen. De voertuigen roepen altijd een hoop emotie en soms ook veel herinneringen op. Als landelijke vereniging van eigenaren van klassieke militaire voertuigen, weten mensen en organisaties ons te vinden als ze hun activiteit of evenement extra aandacht willen geven. En dat maakt de AVC tot een vereniging met maatschappelijke relevantie.
Afgelopen weekend hebben we vanuit de AVC weer bij 2 heel verschillende evenementen geassisteerd om het een memorabele dag te maken: zaterdag Sinterklaas en zijn Pieten vervoerd naar een kinderfeest en zondag met een Verzetsheld gereden in het kader van de herdenking van de crash van een RAF bommenwerper in Veenhuizen komende lichtjesavond, 24 december. Dat laatste verhaal wordt verteld door Voorzitter Jan, het eerste door Secretaris Norman.
Ruim een maand geleden werd ik gepraaid door Webmaster Dik of ik zin had om te komen assisteren met de intocht van Sinterklaas bij het door de Koninklijke Marine georganiseerde Sinterklaasfeest op Willemsoord, 23 november. Omdat het altijd gezellig is samen, was dat een volmondig “ja”. Beetje jammer dat ze later dan een museumbezoek op diezelfde dag plannen (waarvan ook nog verslag komt door één van de deelnemers), maar dan gaat de Sint toch echt voor..
De bedoeling was om in ieder geval met de Daf YA126, een Nekaf en dan een 3e voertuig het feestelijk gezelschap spectaculair te laten arriveren voor de wachtende kinderschare. Dat 3e voertuig had een Dodge WC52 moeten zijn, een familiestuk van Dik en Maartje, maar wat een dagje remmen afstellen had moeten worden, bleek toch een grotere reparatie nodig te hebben die niet op tijd uitgevoerd kon worden.
(foto: Voor een naafrevisie moeten de steekassen er uit. En dan zitten de garagemuren in de weg..)
Dus dan maar de Iltis ingezet als 3e voertuig, dat was met korte instructie goed te rijden door Maartje.
Nu speelt de intocht van de Sint zich nooit af in een jaargetijde waarin lekker open rijden gegarandeerd is, dus zijn we zo dicht mogelijk vanaf Breezand via de kortste omweg (want brug afgesloten) naar Willemsoord gereden, daar in de luwte van de bunker geparkeerd die voormalige deelnemers aan het Historisch Weekend nog wel kennen, even de reeds aanwezige Pieten gedag gezegd en dan koffie drinken om weer wat op te warmen.
(foto: opwarmen bij De Werf op Willemsoord)
Aangezien Dikkie een loden slokdarm heeft en Maartje en ik wat langer genoten van de cappuccino en warme chocomel, stiefelde onze konvooiscommandant alvast naar de voertuigen om ze geschikt voor Goedheiligmanvervoer te maken. Dus toen we aankwamen, waren de deuren al uit de Iltis en gingen we de kap van de Nekaf platgooien en op de motorkap rollen. Er bleek enige verwarring over onze positie te zijn ontstaan, want ineens kwam een busje aangescheurd waaruit Sint en Pieten kwamen en moest alles en iedereen snel gereedgemaakt worden voor de spannendste 500 meter van de dag.
(foto: Pieten laden)
Sint met een opstapje in de Nekaf, staf in de MAG affuit, Pieten knus op de achterbank, maar minder knus dan de ploeg die achterin de Daf gefrommeld werd, en 3 in de Iltis die om de één of andere reden toch ook liever met het hoofd buiten reden..
De ontvangst door een juichende groep kinderen, voorzien van discolampen van 2 KMar auto’s, en een spreekstalmeester in een erg fout blauw pak, was hartverwarmend.
Zoveel glunderende koppies van de kinderen maar ook de aanwezige volwassenen, beloofden het een mooi feest te maken.
Wij als chauffeurs (waarvan 2 ook nog een enthousiast kind in de menigte hadden) gingen even mee naar binnen voor nog een bakkie koffie, waarna we de voertuigen uit de brandgang naar een parkeerplek reden omdat een BHVer er verhoogde bloeddruk van kreeg wat weer andere organisatoren tot spontaan rollende ogen bracht, maar goed, het moet voor iedereen leuk blijven dus dan zetten we ze wel even opzij.
(foto: pepernoten waren alom tegenwoordig)
In ieder geval weer het dakje op de Nekaf en een vuilniszak over de stoel ivm de aangekondigde regenbuien, vlaggetjes weer opgeborgen en binnen naar de show gekeken.
(foto: Ook maar even deze pepernoten in de jas gestopt.)
Sinterklaas mopperde in zijn toespraak iets over vluchtheuvels maar moest daarna meedoen met een dansje demonstreren, en na nog wat koffie was het tijd voor het schuifpuzzeltje met voertuigen.
(foto: nu niet meer in de brandweertoegang)
Er stonden 3 voertuigen in Den Helder die naar Breezand moesten, en waren 2 beschikbare chauffeurs want no3 was nu weer “mama” en anderszins druk, er stond 1 voertuig in Breezand met kinderstoel waarmee het gezin van Dik aan het eind van de middag weer naar huis in DH moest, en dit met een brug die wegens werkzaamheden maar in 1 richting bruikbaar was. Uiteindelijk is ook dit goed gekomen, zij het dat ik het Nekafdak de laatste 2 kms met de hand vast heb moeten houden vanwege de hevige windstoten en de Iltis na een paar uur stilstaan toch wel weer met choke moest starten.. in ieder geval was het een fantastische dag en erg leuk om aan mee te mogen werken.